Tuesday, November 20, 2012

SAS-krisen och syftet bakom utpressningen mot facken

När “ägarministern” i finansdep., Peter Norman och regeringen Reinfeldt ställt sig bakom det ultimativa kravet på SAS-facken att tvinga dem att under hot kraftigt banta personalkostnaderna så avslöjas tydligt vad moderaternas kollektivavtalskramande och försvar för den svenska modellen egentligen är värt. Men inte bara det utan också vad den där Jacob Wallenberg i egenskap av vice ordf. i SAS och med SAS egen svenska husbank, Wallenbergarnas SEB, är beredd att göra för att under hot tvinga facken på knä. Varför och med vilket syfte? SAS-ledningens agerande där man ställt facken inför konkurshot verkar vara rena bluffpokern. Rena nyset. Det finns inget konkurshot utan det är ett spel fixat av Norman och Wallenberg m fl. 2011 gjorde SAS vinst före engångskostnader och skatt med 94 milj kr. Inte mycket men ändå. 3:e kv 2012 gjorde SAS en vinst med ca 600 mkr. Visst, man behöver låna pengar för att byta ut gamla flygplan det är inget onormalt att man lånar för sådan investeringar. Men vilken bank är det som ligger bakom - jo SEBanken. Och bakom det i sin tur ligger Wallenberg som är bl a vice ordf i SAS styrelse. (Tänk tanken att styrelseordföranden Wallenberg (brorsan Markus) - i statliga LKAB (sitter där på Normans och regerings mandat) skulle försöka sig på nåt motsvarande utpressningsagernade mot LKAB-facken med ultimativa krav på sänkta personalkostnader!? Men tror någon att Gruv 12:an i Kiruna skulle köpa nåt sånt!?) Nå, varför gör moderaten Norman och regeringen – och Wallenberg som verkställare som vice ordf. i SAS-styrelsen – på detta viset? Jo, regeringen vill sälja SAS och det handlar om att klä bruden innan - men allra först vill man uppenbarligen också banta bruden (= banta personalkostnaderna) innan hon kläs till en kommande försäljningsauktion. Det är nog den egentliga orsaken till detta uppseendeväckande agerande nu i SAS. Och under påstått konkurshot har man sedan tvingat SAS-facken på knä. Någon ledamot i oppositionen borde interpellera den där Norman i riksdagen om detta och sedan även fråga om ett sådant agerande ska bilda mönster i andra statliga bolag, t ex Vattenfall, i gruvbolaget LKAB och där också Wallenberg-bror kan vara med och verkställa i egenskap av bolagets nuvarande styrelseordförande. Denna moderaternas charad kring den svenska modellen och kollektivavtalskramandet är ju rena nyset, en riktig bluffpoker. Denna charad kring SAS nu visar just detta. Synd att Leif Pagrotsky inte är kvar i riksdagen. Han skulle kunna klä av Peter Norman! Sedan kan man ju undra vad som skulle hända med vårt samlade inrikesflygnät om någon annan tog över ägandet av SAS. Det met lönsamma överlever men det övriga – nationellt viktiga men inte lika lönsamma – läggs väl ner. Eller så nödgas staten gå in med subventioner för att trafiken alls ska upprätthållas. Rutter som den på kommunikationsmässigt knepiga Kalmar, Ronneby, Ängelholm och många många andra... Inrikesflyget - alternativet i vissa fall med höghastighetståg vill ju regeringen heller inte satsa på - skulle samlat sannolikt bli än mera uttunnat och knappast då länge applåderas t ex av det lokala näringslivet och många av landets kommuner. Som bekant är t ex en ort som LKABs och Icehotels Kiruna i norr inte särskilt väl fungerande utan ett flyg med någorlunda god turtäthet. Robert Björkenwall; robert.bjorken@telia.com PS. Noterar för övrigt att moderaternas eget PR-snille, Per Schlingmann nu ska lämna den moderata skutan och starta eget. Han verkar inte räkna med någon ny Reinfeldt-seger i valet 2014...Sannolikt kan då den öppna arbetslösheten ha stigit till kanske 8,5 % och långtids- och ungdomsarbetslösheten ha ungefär tredubblats jämfört med segervalåret 2006. (Publicerad i bl a Arbetarbladet 21/11,Vasabladet 22/11 m fl)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home